صنعت محافظه‌کار قدیمی در مسیر تحول

صنعت محافظه‌کار قدیمی در مسیر تحول

هفت اتفاق در تکنولوژی ریلی آینده این صنعت را شکل می‌دهند

عبارت قدیمی چینی «روزگار جالبی داشته باشید» معمولا در ماه ژانویه به کار می‌رود و شاید هیچ‌گاه به اندازه آغاز امسال مناسب نباشد. صرف‌نظر از دغدغه‌های سیاسی، فرهنگی یا محیطی، چند سال گذشته شاهد پیشرفت‌های تکنولوژیکی خاص خود در رابطه با صنعت ریل و مترو در جهان بوده‌ایم. یکی از مواردی که همیشه با نگاه به پیشرفت‌های اخیر جالب به نظر می‌رسد، خود تغییر نیست بلکه سرعت تغییر است. دیجیتالی‌سازی صنعت ریلی باعث تسریع امکانات مختلف شده و ورودکنندگان جدید به بازار، چارچوب‌های زمانی قدیم را مورد توجه قرار نمی‌دهند و اپراتورها از این کوتاه شدن مقیاس زمانی بهره می‌برند. شرکت‌های نوپا در حال متحول کردن صنعتی هستند که زمانی صنعتی محافظه‌کار در نظر گرفته می‌شد و در عین حال شرکت‌های بزرگ‌تر نیز در واکنش به این مسئله در حال تنظیم و تحکیم وضعیت خود هستند. اگر آن‌ها چنین کاری را انجام ندهند، با خطر از دست دادن کسب‌وکار خود روبه‌رو خواهند بود. پس از سال‌های پیش رو چه انتظاراتی خواهیم داشت؟
تکنولوژی‌های مختلفی در خصوص صنعت ریلی وجود دارد که مورد توجه قرار گرفته اما هفت مورد آن‌ها باید مورد تاکید بیشتری قرار گیرند.

1- اینترنت اشیای واقعی - اینترنت قطار
مدت زمان زیادی است که صحبت از اینترنت اشیا باب شده و مفهومی است که برای فعالان صنعت ریلی آشناست و انتظار می‌رود شاهد پیشرفت‌های قابل توجه آن در سال‌های پیش رو باشیم. اینترنت اشیا به متروها، مسافران و خدمات ترابری این امکان را می‌دهد که از سنسورها، یادگیری دستگاه - به - دستگاه، تحلیل داده‌های کلان، رایانش ابری و دیگر تکنولوژی‌ها برای گردآوری و تحلیل اطلاعات از طیف گسترده‌ای از منابع و جریان‌های داده استفاده کنند. آنچه در حال حاضر در حال تغییر است، سرعت، دقت و کاهش هزینه تحلیل این داده‌هاست. هم‌اکنون استفاده از این موارد ارزان‌تر و آسان‌تر شده است تا بدین صورت بهره‌وری ایجاد شود، فعالیت‌ها بهتر مدیریت شوند و احتمالا از این طریق خدمات متمرکز برای مسافران جدیدی ارائه شود. اینترنت اشیا واقعا دنیایی از فرصت‌ها را برای این صنعت و ارائه‌کنندگان خدمات فراهم می‌کند که در آن دست به فروش بزنند. این امر در همه بخش‌ها، نه‌فقط اینترنت اشیا بلکه در مهندسی، نگهداری، سیگنال‌دهی، ارتباطات، تهیه بلیت و تجربه سفر وجود دارد. همه بخش‌های صنعت نیاز به حصول اطمینان از این مسئله دارند که به طور کامل از ظرفیت‌های انقلاب دیجیتال استفاده کرده باشند؛ انقلابی که هم‌اکنون به جریان اصلی تبدیل شده است.

2- واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) هردو تحقق می‌یابند
در این هردو حوزه گام‌های مهمی برداشته شده و قرار است امسال رشد بیشتری داشته باشند. سال گذشته شاهد تحقق یکی از پدیده‌هایی بودیم که برای دهه‌ها محبوب فیلم‌های علمی - تخیلی و نمایش‌های تلویزیونی بوده است؛ یعنی یک هدست واقعیت مجازی با عنوان «Oculus Rift» و با قیمت 599 دلار که واقعیت مجازی را قابل دسترس و قابل پرداخت می‌کند. و همین طور چه کسی جنون بازی پوکمن گو را فراموش می‌کند که در کل جهان از جمله صنعت ریلی به راه افتاده بود و این صنعت شاهد 100 میلیون دانلود طی این فرایند بود. در صنعت ریلی نیز پیشرفت‌های ملموس و اصیلی دیده می‌شود. در همین راستا شرکت بزرگ بومباردیر در حال ایجاد یک تکنولوژی تولید مجازی است که به واسطه آن طراحان امکان می‌یابند مدلی سه‌بعدی از محصول خود تهیه کنند و همین‌طور به صورت مجازی بهره‌وری و عملکرد آن را بررسی کنند. هلموت دیتس، سرپرست تولید دیجیتالی در شرکت حمل و نقل بومباردیر، توضیح می‌دهد: «بدین صورت، مراحل توسعه و نصب را می‌توان سرعت بخشید و بهینه‌سازی و اجرا کرد.» شرکت دویچه‌بان نیز در حال همکاری با تیمی در تکنولوژی‌های ترابری هایپرلوپ (HTT) بوده است تا پنجره‌های واقعیت افزوده را روی «قطار نوآوری» خود ایجاد کند. در همین حال در سال 2016، شرکت خدمات ترابری کولیس در بوستون که اداره‌کننده MBTA بوده است، شیشه‌های هوشمندی را با AMA XPertEye نصب کرده است که از «نور واقعیت افزوده» استفاده و کارکنان این حوزه را به تکنسین‌هایی در مراکز نگهداری متصل می‌کند. می‌توان تصاویر را از این شیشه‌ها به پایگاه فرستاد و ایده مد نظر آن است که همکاران حاضر در دفاتر بتوانند توصیه‌هایی را بدون نیاز به حضور در محل مشکل ارائه کنند و در پول و زمان شرکت صرفه‌جویی کنند و از تاخیرهای احتمالی برای مسافران جلوگیری کنند.

3- اپلیکیشن‌های هوشمند
مردم جهان هم‌اکنون نیز عاشق اپلیکیشن‌ها هستند. در سال 2009 تقریبا 52/2 میلیارد اپلیکیشن در جهان دانلود شد و انتظار می‌رود امسال این رقم به 69/268 میلیارد برسد. اکنون می‌توان اپلیکیشن‌هایی تهیه کرد که از داده‌های سوابق و زمان واقعی برای پیش‌بینی و تصمیم‌گیری و ارائه تجارب شخصی به کاربران استفاده کنند. این دسته جدید از اپلیکیشن‌ها دربردارنده تکنولوژی‌هایی همچون دستیاران شخصی مجازی بوده و در زمان رزرو بلیت، ساماندهی سفرها و اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد تغییرات و تاخیرهای زمان‌بندی سفرها، از اتصال مشخصی به ریل و مترو برخوردارند. همین‌طور آن‌ها می‌توانند با مسافران و کارکنان همراه باشند و دیدی دقیق و زمانی واقعی از سفر ارائه کنند (به لطف «داده‌های کلان») و تجربه مسافران را بهبود دهند.

4- نقض‌های بیشتر امنیت سایبری
تقریبا همه صنایع با مشکل هک و جرایم سایبری در سال‌های اخیر روبه‌رو بوده‌اند. شاید از همه برجسته‌تر هک کمیته دموکراتیک ملی توسط روس‌ها و ایمیل‌های منتشر شده به دنبال آن باشد که برخی آن را موجب تغییر وضعیت انتخابات به نفع دونالد ترامپ می‌دانستند. صنعت ریلی نیز در این زمینه مستثنی نبوده است و حمله باج‌افزاری به آژانس ترابری شهرداری سان‌فرانسیسکو در نوامبر باعث آفلاین شدن همه سیستم‌های ارائه بلیت در یکی از شلوغ‌ترین روزهای خرید سال شد. این مسئله نشان‌دهنده جدی آسیب‌پذیری‌های موجود بود. اپراتورهای ریل و مترو در معرض دو دسته تهدیدات سایبری هستند؛ یکی شامل از دست دادن جنبه عملیاتی خود قطارها می‌شود و دیگری در ارتباط با داده‌های گسترده‌ای است که بدین شکل به دست می‌آورند و می‌توانند در ارتباط با مسافران، مسائل فنی یا مالی باشند.
شرکت «نتورک ریل» که مالک و اپراتور بیشتر زیرساخت‌های ریلی بریتانیاست، این تهدید را مورد اذعان قرار داده و می‌گوید: «می‌دانیم که با گسترش تکنولوژی دیجیتالی در سطح شبکه، خطر حملات سایبری افزایش پیدا می‌کند.» و این آسیب‌پذیری‌ها نشئت گرفته از طیف گسترده‌ای از منابع هستند که تخمین زده می‌شود شامل 90 درصد ابزارهای اینترنت اشیا و غیرایمن باشد. یکی از کارکنان صنعت ریلی اخیرا در این زمینه گفته بود که به یکی از قطارهای بریتانیا از طریق دستگاه غیرایمن تهیه قهوه درون قطار، دسترسی به وجود آمده بوده است. نبرد برای شکست مجرمان سایبری بخش بزرگی از فعالیت‌های سال‌های پیش رو خواهد بود.

5- دوقلو است! دوقلوهای دیجیتالی
این پدیده ممکن است برای چند سال آینده مقداری زودهنگام باشد، اما می‌توان انتظار داشت که تا سال 2020 به جریان اصلی تبدیل شود و انتظار داریم که طی 12 ماه آینده شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم. با این حساب، دوقلوی دیجیتال چیست؟ در حقیقت یک مدل نرم‌افزاری از یک شی (یا سیستم) فیزیکی است که می‌توان آن را برای تحلیل و شبیه‌سازی شرایط دنیای واقعی مورد استفاده قرار داد و به تغییرات در شی اصلی واکنش نشان داده و عملکردها را بهبود بخشید. دوقلوهای دیجیتال، به طور خاص در مورد ریل و مترو، می‌توانند به ایجاد درک و ارزیابی عمیق‌تر امور نگهداری کمک کرده و کار مهندسان و متخصصان داده را به هم نزدیک‌تر کنند. خطوط ریلی عظیم کراس ریل (بعد از تکمیل با نام «خط الیزابت» شناخته خواهد شد) در لندن دارای یک مدل دوقلوی دیجیتال از کل شبکه بوده و این نمودهای مجازی دارایی‌های فیزیکی به همراه سیستم‌ها، امکانات و محیط‌های دیجیتالی به شکل فزاینده‌ای دید مجازی پرجزئیات‌تری از جهان واقعی ارائه خواهد کرد.

6- مختل‌کنندگان به ایجاد اختلال ادامه می‌دهند
شاید گزاره‌های پرتکرار رو‌به‌رو را زیاد شنیده باشید: «اوبر، بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی جهان، هیچ وسیله نقلیه‌ای ندارد. فیس‌بوک، مالک محبوب‌ترین رسانه جهان، محتوایی ایجاد نمی‌کند. علی‌بابا، پرارزش‌ترین خرده‌فروش جهان، موجودی خاصی ندارد. و ایر بی‌.ان.بی، بزرگ‌ترین ارائه‌کننده املاک جهان، ملکی در اختیار ندارد.» اتفاق جالبی در حل رخ دادن است.
شرکت‌های سطح بالایی مثل اوبر، لیفت، اولا و گت، در مدتی کوتاه چشم‌انداز ترابری شخصی را متحول کرده‌اند. در بطن آن‌ها (همین‌طور ایر بی.ان.بی) توانایی بهره‌گیری از ظرفیت اضافی، تبدیل آن به پول و سپس گسترش سریع آن بدون سرمایه‌گذاری گسترده وجود دارد. ظرفیت و سرمایه‌گذاری دو مورد از بزرگ‌ترین چالش‌ها در حمل و نقل عمومی هستند. امسال چه چیزی ظهور خواهد کرد که به این چالش کمک بیشتری کند یا این‌که به ترابری عمومی صدمه بزند؟ هزینه استفاده از خدمات شرکت اوبر هم‌اکنون نیز گاهی قابل قیاس با ترابری عمومی است. چه اتفاقی می‌افتد اگر زمانی استفاده از تاکسی ارزان‌تر از قطار شود؟

7- چین متحدانی به دست می‌آورد
همگی شاهد رشد صنعت ریلی چین طی چند سال گذشته و آمارهای بی‌نظیر همراه آن بوده‌ایم (بیشترین خطوط پرسرعت جهان طی دهه گذشته نسبت به کل جهان و مانند آن) اما تغییر خاصی که در سال 2016 شاهد آن بوده‌ایم و در سال 2017 نیز میزان بیشتری از آن مشاهده شده، رشد اتحادیه‌ها و شراکت‌ها بین شرکت‌های چینی و غربی است. قطعا همه کسانی که در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته‌اند، فضاهای نمایش بزرگ چینی را مشاهده کرده‌اند. اما شاید جالب‌ترین توسعه اعلام شراکت بین ابرشرکت تولید لکوموتیو چین (CRRC)، بزرگ‌ترین تولیدکننده لکوموتیو جهان و «TUV NORD»، سرویس فنی آلمان باشد. هدف از این همکاری افزایش توانایی این شرکت چینی در رعایت استانداردهای ایمنی بین‌المللی است.
همین‌طور در اواخر سال 2016 اعلام شد گروه خط آهن دولتی چین با عنوان «Railway Corp» و اپراتور ترابری بین‌المللی هنگ‌کنگی «MTR Corp» سندی را امضا کرده‌اند تا محل‌های همکاری استراتژیک «در چین و خارج از آن» مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این کار، حمایت از استراتژی صنعت ریلی چین جهت قرار گرفتن در سطح جهانی است. هدف این شراکت، کار در بخش‌های مختلف از جمله خطوط پرسرعت، فعالیت‌های ریلی، توسعه امکانات مرتبط با ترابری و آموزش کارکنان است. چه کسی زمانی که امکان اتحاد وجود دارد، به دنبال رقیب خواهد بود؟

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZDTh